تبلیغات
عشق حیدر - دریغ از یک جواب...سوالات 1،2،3،4،5
 
عشق حیدر
دراین پست سوالات 1 تا 5 از کتاب دریغ از یک جواب قرار داده شده است.....با عناوین:
سوال1:شیخین مردانی دور اندیش اما پیامبر صلی الله علیه وآله؟!
سوال2:نظر قران در تعیین خلیفه چیست؟
سوال3:آیا در بیعت اختیار شرط نیست؟
سوال4:نظر امام علی علیه السلام چقدر معتبر است؟
سوال5:گرفتن بیعت به چه قیمت؟





لطفا به ادامه مطلب رجوع کنید...
یاعلی.....
دریغ از یک جواب...سوالات 1،2،3،4،5




سوال1:شیخین مردانی دور اندیش اما پیامبر صلی الله علیه وآله؟!

آنچه ذهن هر مسلمانی را به خود مشغول می ‌سازد این است که عموم مسلمین معتقدند پیامبر از دنیا رفت و برای رهبری جامعه اسلامی بعد از خود جانشین تعیین نکرد. در حالی که با دقت در تاریخ روشن است که ابوبکر و عمر بعد از خود، امت را رها نکرده و برای امت اسلامی رهبری معین نموند که البته لازمه دوراندیشی نیز همین است.


اما سوال اینجاست ، ما که پیامبر را از تمام جهات از تمام مسلمین برتر می‌دانیم آیا به اندازه ابوبکر و عمر تدبیر نداشت؟ آیا حساسیت رهبری جامعه اسلامی و لزوم تدبیر برای آینده اسلام را نفهمید؟

به بیانی دیگر: اگر تعیین رهبر و خلیفه برای جامعه اسلامی پسندیده است چرا برخی معتقدند که پیامبر اکرم برای خود جانشین معین نکرد. و اگر کاری ناپسند است چرا شیخین برای پس از خود به فکر جانشین بودند؟




سوال2:نظر قرآن در تعیین خلیفه چیست؟

رخی که معتقدند رسول اکرم، کسی را به عنوان خلیفه بعد از خود معرفی و نصب نکرد و این امر مهم را بر عهده مردم گذاشت، آیا تا به حال به قرآن مراجعه کرده اند؟ آن‌جا که خداوند می فرماید:

(انّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ اِماماً) ۱
ما تو را به عنوان امام و پیشوا معین می کنیم.

(یَا داوُدُ اِنَّا جَعَلنَاکَ خَلیفهً فیِ الاَرضِ) ۲
ای داود ما تو را در زمین خلیفه قرار دادیم.

(وَاجعَل لی وَزیراً مِن اَهلِی) ۳
حضرت موسی می فرماید: خدایا قرار بده برای من وزیری از اهلم.

با دقت در این آیات و آیات مشابه و با توجه به کلمه «جعل» که به معنای نصب و تعیین است و در تمام این آیات به خدا نسبت داده شده& روشن می شود که قرآن معتقد است جانشین و خلیفه رسول الله را خدا معین می کند نه مردم.

آیا این اعتقاد که خلیفه پیامبر به دست مردم باید معین شود، مخالف صریح قرآن نیست؟





سوال3:آیا در بیعت اختیار شرط نیست؟
بر فرض که این آیات را نبینیم و دست از بقیه مدارک هم برداریم و معتقد باشیم که خلیفه رسول اکرم را مردم باید تعیین کنند، حال اگر مردم را با ترس و تهدید مجبور به بیعت کنیم آیا این بیعت صحیح است؟
بخاری (۱) به نقل از عایشه، زمانی که جریان سقیفه را نقل می کند می نویسد:
بر فرض محال که بر خلافت ابابکر اجماعی هم صورت گرفته باشد، آیا می دانید که ابن حزم، این عالم بزرگ سنی می نویسد:

(وَ لَعنه اللهِ عَلی کُلِّ اِجماع یَخرُجُ عَنه علیّ بن ابیطالب و مَن بِحَضرتهِ مِنَ الصّحابه)
لعنت خدا بر هر اجماعی که علی بن ابیطالب و اطرافیان او از صحابه در آن اجماع نباشند. (1)

مگر نمی دانید امیرالمومنین علیه السلام از مخالفان سر سخت جریان سقیفه بوده است؟

1) المحلی، ابن حزم، 398/8 ، مسئله 1770، کتاب الوصایا، اقوال المتاخرین فی حکم الوصیه بعتق اکثر من الثلث

(لقد خوّف عمر النّاس)
عمر مردم را تهدید کرد و ترسانید.

کمترین چیزی که این عبارت می‌فهماند این است که مردم در انتخاب ابابکر آزاد نبودند، و با ترس و تهدید اقدام به بیعت نمودند.

حال انصاف دهید! اگر کسی را مجبور به کاری نمایند می‌توان گفت که آن شخص در انجام آن کار آزاد بوده و نظر واقعیش را ابراز داشته است؟ آیا اینگونه قدرت را به دست گرفتن، می‌تواند نتیجه انتخاب آزادانه مردم باشد؟

۱) صحیح بخاری، ۶۷/۵ ، ح ۱۹۰، کتاب فضائل اصحاب النبی، فضائل ابوبکر



سوال4:نظر امام علی علیه السلام چقدر معتبر است؟

بر فرض محال که بر خلافت ابابکر اجماعی هم صورت گرفته باشد، آیا می دانید که ابن حزم، این عالم بزرگ سنی می نویسد:

(وَ لَعنه اللهِ عَلی کُلِّ اِجماع یَخرُجُ عَنه علیّ بن ابیطالب و مَن بِحَضرتهِ مِنَ الصّحابه)
لعنت خدا بر هر اجماعی که علی بن ابیطالب و اطرافیان او از صحابه در آن اجماع نباشند. (1)

مگر نمی دانید امیرالمومنین علیه السلام از مخالفان سر سخت جریان سقیفه بوده است؟

1) المحلی، ابن حزم، 398/8 ، مسئله 1770، کتاب الوصایا، اقوال المتاخرین فی حکم الوصیه بعتق اکثر من الثلث


سوال5:گرفتن بیعت به چه قیمت؟

نه تنها حضرت علی علیه السلام را حتی در مشورت در امر خلافت دخالت ندادند، بلکه بنابر آنچه جناب ابن ابی شیبه(استاد بخاری)
 در کتاب المصنف به آن اعتراف کرده با خاندان وحی و مخالفین دستگاه حاکم با تندی برخورد کردند.
وی می نویسد:
زمانی که خلیفه دوم مطلع شد که جضرت علی علیه السلام و گروهی به عنوان اعتراض به دستگاه خلافت در خانه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تحصن کرده اند به در خانه حضرت فاطمه
(سلام الله علیها) آمده وقسم خورد که اگر افراد خانه با ابوبکر بیعت نکنند خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را آتش خواهد زد...
المصنف،ابن ابی شیبه 572/8،کتاب المغازی،باب ما جاء فی خلافة ابی بکر
زمانی که با اهل بیت پیامبر چنین بر خورد میشود آیا سایرین جرات مخالفت دارند؟!








نوع مطلب :
برچسب ها : بیعت، شیخین، تعین خلیفه، عشق حیدر،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

 وبسایت عشق حیدر سلام الله علیهما

 جامعه مجازی گفتمان فاطمی

 طراحی پوسترهای مذهبی

 پایگاه تخصصی مدح و مرثیه


هیئت غریبان فاطمیه رفسنجان

 انجمن قاریان شهرستان رودسر